Blogopmaak

Buurten in Blokhuiswetering

Aan veel feiten en gegevens is een waaromvraag te hangen. Zo kwam bijvoorbeeld de vraag waarom in de wijk Blokhuiswetering eerst de buurt rond de Waterhoen en de Meerkoet is gebouwd en pas later de rest van de wijk. Terwijl het misschien logischer was om direct aansluitend aan Bikkersvaart te gaan bouwen. Een logische vraag waar een wat uitgebreider antwoord op is te geven.


In de eerste plaats over de naamgeving van de uitbreidingsplannen. In het begin van de jaren 1960 was duidelijk dat er buiten de toenmalige West- en Oostsingel moest worden gebouw om aan de behoefte aan woningen te kunnen voldoen. In eerste instantie werd aan de westkant van Spakenburg een wijk gepland. Eerst aangeduid als plan West of Westplan. Een naam die lange tijd in de volksmond werd gebruikt. In ambtelijke stukken was het plan inmiddels omgedoopt tot Broerswetering II. Broerswetering I was er ook: het gebied tussen de oude Westsingel en de Oude Schans-Spuistraat. Eigenlijk is deze naam voor de wijk nauwelijks bekend geworden. 


In die tijd werd in een structuurplan van de gemeente aangegeven waar de toekomstige uitbreidingen van woonwijken en industrieterreinen moest plaatsvinden. In een brede schil aan beide zijden van de bestaande dorpskernen. De woonwijken kregen allemaal namen naar bestaande watergangen. Van oudsher waren er enkele oude watergangen zoals de Broerswetering, Bikkersvaart en de Coenraadswetering. Bij de ruilverkaveling begin jaren 1950 kwamen er verschillende watergangen bij waaronder de Blokhuiswetering en de Rengerswetering. De vijf woonwijken kregen de naam van een watergang. Industrieterrein De Kronkels kreeg een oude naam toebedeeld. Het bedrijfsterrein aan de Zuidwenk werd gewoon Zuidwenk genoemd. Al was het logischer geweest daar dan de oude naam Sytwendt of zoiets aan te geven.


Na de realsering van de wijken Broerswetering en Bikkersvaart was Blokhuiswetering aan de beurt. Maar wat eerst noodzakelijk was geworden, was de realisering van een nieuwe ontsluitingsweg aan de westkant. Het verkeer dat de nieuwe woonwijken met zich meebracht, reed voornamelijk via de steeds drukkere wordende Dorpsstraat. Een onhoudbare situatie. De aanleg van de nieuwe Westsingel kreeg prioriteit. Daarom werd in eerste instantie alleen de oostzijde van de nieuwe wijk Blokhuiswetering bouwrijp gemaakt. De aanleg van de Westsingel werd daardoor mogelijk.

De wijk Blokhuiswetering was in zeven buurten opgedeeld. De buurten 2, 4 en 6 aan de oostkant van de Westsingel en buurt 1, 3, 5 en 7 aan de andere kant. Buurt 1 was het puntje tussen de Bikkersvaart en de Bikkersweg dat voor bijzondere doeleinden werd bestemd. Dit stukje was eigenlijk een stuk van de wijk Bikkersvaart en is als Buurt 1 ook niet of nauwelijks bekend geworden.



De buurten 2 en 4 werden bestemd voor de bouw van vrijesectorwoningen. Een mooie locatie langs de oude stad Bunschoten. In Bikkersvaart was rond 1975 nog wel ruimte voor de bouw van deze woningen, maar geen ruimte meer voor huur- en koopwoningen. Die ruimte was er wel in Buurt 6 en die buurt werd daarvoor ook bestemd. Dat is de reden dat de buurt tussen de Blauwe Reiger en de Sint Nicolaasweg als eerste werd bebouwd.

Arie ter Beek • sep. 08, 2021

Overige artikelen

door Arie ter Beek 24 apr., 2024
Titelpagina Van Bunschoten family
door Arie ter Beek 12 mrt., 2024
Defile van de afdeling in 1928 in Den Haag
door Arie ter Beek 09 jan., 2024
Wat is Eemsnoer en de Canon van de Eem
door Jaap Groeneveld 09 jan., 2024
Eembrugge op een kaart van rond 1750
door Arie ter Beek 09 jan., 2024
Voorbeeld van een draaipaal of springstok
door Jaap Groeneveld 09 jan., 2024
De haven van Eemnes
door Arie ter Beek 18 dec., 2023
Het Raboes vanuit de lucht 
door Arie ter Beek 13 dec., 2023
In de tijd dat de Zuiderzee nog bestond, was het in het donker moeilijk om de Eem te vinden. Volgens oude bronnen werd al in 1696 een lantaarn aan de westkant van de monding geplaatst. Dat heeft vast iets geholpen, maar afdoende was het niet. In de Bunschoter van 4 februari 1972 lezen we dat Renger Boelhout op dat moment verantwoordelijk was voor het ontsteken van de lichten langs de Eem. Zijn vader en grootvader deden dat voor hem al vanaf 1851. Was er oorspronkelijk alleen een lantaarn aan de westkant. Dat veranderde pas in 1931. In die tijd vond een flinke verbetering van de Eem plaats en daarbij ook het verbeteren van de verlichting. Er werden aan beide zijden aan de monding Eem mast geplaatst met daarop een lantaarn. Ook landinwaarts kwamen er twee lichtopstanden. De achterste had een hoogte van 17 meter en de voorste had gerekend vanuit zee een hoogte van 10 meter. Stonden die twee geleidelichten zoals ze ook wel werden genoemd, in een lijn, dan wist de schipper dat hij recht voor de Eem voer. Op zich natuurlijk een flinke verbetering, maar verder langs de Eem werd niets geplaatst. Dat betekende dat een schipper in het donker maar moest ontdekken waar de vele bochten in de Eem waren. De lichtopstanden waren grote vierkante masten die echt iets weg hadden van vuurtorens. In het midden van de mast zat een trap waardoor bij het licht kon worden gekomen. Ergens eind jaren 1970 zijn de masten vervangen door lichten op een soort van lantaarnpaal. Die zijn niet meer als een vuurtoren te zien.
door Arie ter Beek 12 dec., 2023
Voorbeeld van een draaipaal
door Arie ter Beek 02 nov., 2023
Detail van de bouwtekening uit 1923
Meer berichten
Share by: